mandag 4. mai 2009

Og snart er det valg.. (4. - 7. juni)

EU parlamentet får mer og mer makt sies det mens det stadig blir færre av EU's innbyggere som stemmer! Dette er jo et paradoks, og det var med stor interesse og nyskjerrighet at jeg benket meg i konferansesalen i 1. etasje i "Norway House" nå i ettermiddag (behagelig avstand fra kontoret til dette seminaret forresten, ca. 3 meter i luftlinje..). Professor Christopher Lord fra ARENA senter for Europastudier i Oslo entret gulvet og begynte på sitt foredrag. Og like fort falt jeg av lasset... (Han hadde en lang og intrikat forklaring om maktforholdet mellom Kommisjonen og Parlamentet).

Vel, så snart rene fakta ble servert ble det enklere. Jeg oppsumerer her: Og dessuten har jeg fått tillatelse av Dr. Lord til å publisere foredraget her,
- Valgdeltakelsen har sunket fra 63% i 1979 til 45 % i 2004.
- Generelt 25 % lavere valgdeltakelse enn i eget land.
- Østeuropa drar ned valgdeltakelsen (nye medlemsland er ikke vant til å stemme enda)(Dette er også et paradoks all den tid det er bevist at kunnskap om EU er størst i de "nye EU statene").
- Folk flest "couldn't care less about the parliment"
- Media har litt av skylden - det har vært lite fokus på EU valg.
- Det å pøse på med info er ikke ensbetydende med at folk faktisk blir informert..(så vet vi det..)

Jeg gjengir en liten videosnutt (turde ikke å filme så lenge, konferansieren så litt streng ut)... ...Og så var det på "STEP trening" etter jobb.. Etter 20 min. gav jeg opp å følge intstuktørens dansetrinn og stakk heller opp i leiligheten å spiste pizza...

1 kommentar:

  1. For liten fokus på Eu valg? Jaaa - eller for mye fokus på EU? Det er liksom måte på hva en tar inn, med mindre en er spesielt interessert. Slett ikke verst at 45% er i den kategorien:-)

    Fint å høre at du er snill med deg sjøl også og ikke bare stepper avgård hit og dit!

    SvarSlett