mandag 1. juni 2009

Det ær så mye folk her....

Det er folk overalt i Brussel. Lørdag flyktet jeg inn i katedralen - og havnet plutselig i konfirmasjon. Det var litt stilig, og veldig høytidlig. Kjøpte deretter lørdagsavisene og satt meg på Grande Place med en kaffe - bare for å konstatere at det var "full rulle overalt" med: JAZZ helg med ditto konsert 5 meter fra min plass ved kafeen, sekkepiper, folklore og "tradisjonelle" korps (rene 17. mai stemningen minst) overalt. Som om det ikke er nok, leser jeg i lokalavsien Le Soir at det kommer 27.000 maraton-løpere til byen i helgen. Altså - i tillegg til de som allerede er her.... Derfor tenker jeg: aha - jeg stikker en tur til Brugge for å slippe unna de verste folkemassene i hovedstaden. En times togtur er jo heller ingenting. En times togtur stående på tvers sammen med minst 1000 andre som ikke har sitteplass i en trang korridor - er lenge. Det er i tillegg "helt vanlig" og det er heller ikke mulig å reservere sitteplass. Litt fakta som selvfølgelig oppklarer det hele: Det bor 367 pers. pr. km2 i gjennomsnitt i Belgia, mens det i Vest-Agder bare bor 27 pr km2. Og der kan jeg i tillegg se sjøen!!! Hvis du hadde sett sykkelparkeringen ved togstasjonen hadde du forstått følgende: 1) det er mange folk her. 2) Det er sannsynligvis mange folk som sykler.. Brugge var forøvrig en drøm; nydelige historiske gater (kan man si det?), sjokolademuseum (se bilde), pommes frites museum, diamantmuseum. Alt dette toppet med en Salvador Dali utstilling. (Men veldig, veldig mange mennesker.....).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar